6.Sınıf Fen Dersleri [1.Ünite Canlılarda Üreme,Büyüme ve Gelişme 212
Lütfen Daha Kaliteli Bir Forum Görüntülemesi İstiyorsanız
Lütfen Üye Olun Yada Giriş Yapın.

6.Sınıf Fen Dersleri [1.Ünite Canlılarda Üreme,Büyüme ve Gelişme 212
Lütfen Daha Kaliteli Bir Forum Görüntülemesi İstiyorsanız
Lütfen Üye Olun Yada Giriş Yapın.

Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


Web Masterlık Hakkında HerŞey
 
AnasayfaAnasayfa  KapıKapı  Latest imagesLatest images  AramaArama  Kayıt OlKayıt Ol  Giriş yapGiriş yap  
iM Resmi Toolbarı
Müjde!! Artık i Master Forumunun Artık Resmi Toolbar'ı Var İndirmek İsteyenlere Link Altta iM Toolbar İndir
iM Resmi Toolbarı
Müjde!! Artık i Master Forumunun Artık Resmi Toolbar'ı Var İndirmek İsteyenlere Link Altta iM Toolbar İndir
Duyurular

 DUYURULAR

Forumumuza Hoşgeldiniz.Forumumuz Bizim Mekan Adlı Sitemiz Üzerine Kurulmuştur Sitemizi Ziyaret Edin ve Çok Memnun Kalın Sitemizde Teknoloji,WebMaster,Site Yardımları,Bilgisayar ve Ps Hakkında,Video,Müzik,Resim,Download Bölümü Oyun Program Kod Dünyası WM Dersleri ve Forumu Mevcuttur.Sitemizi Ziyaret Edin www.ii-master.tr.gg

Herşey Bu Sitede

Download Oyun Program WM Dersleri

Teknoloji Bölümü Bilgisayar PS 2-3 Kod Dünyası Ve Daha Fazlası
----------

i Master

Etiket Bulutu
Kod Adam

 

 6.Sınıf Fen Dersleri [1.Ünite Canlılarda Üreme,Büyüme ve Gelişme

Aşağa gitmek 
2 posters
YazarMesaj
-OquzHan-
Admin
Admin
-OquzHan-


Erkek
Mesaj Sayısı : 120
Reputation : 3
Doğum tarihi : 04/02/99
Kayıt tarihi : 29/09/10
Yaş : 25
Nerden : Adanaaa

Cüzdan
Altın Altın: 5000
Para Para: 6291

6.Sınıf Fen Dersleri [1.Ünite Canlılarda Üreme,Büyüme ve Gelişme Empty
MesajKonu: 6.Sınıf Fen Dersleri [1.Ünite Canlılarda Üreme,Büyüme ve Gelişme   6.Sınıf Fen Dersleri [1.Ünite Canlılarda Üreme,Büyüme ve Gelişme EmptyC.tesi Ekim 16, 2010 2:39 am

Konular Uzun Olduğundan Kısaltarak Sunduk.Bu sunum sunacağımız tüm konuların 1 sunumudur.

1.Ünite Canlılarda Üreme,Büyüme ve Gelişme

Canlılık Hücre İle Başlar
6.Sınıf Fen Dersleri [1.Ünite Canlılarda Üreme,Büyüme ve Gelişme Hacre_10
Canlıların temel yapı ve işlevsel birimi hücredir. Bütün canlılar bir ya da daha fazla hücreden meydana gelmiştir. Kalıtım materyali hücrede bulunur. Modern Hücre Teorisi'ne göre yeni hücreler varolan hücrelerin çoğalması ile oluşur.

Bu teoriyi şöyle açıklayabiliriz: Canlılarda gördüğümüz her türlü yapısal ve işlevsel faaliyeti hücrede görebiliriz. Yani bir hücre büyüme, boşaltım, üreme, hareket gibi, canlılığa özel işlevleri tek başına yerine getirebilir.

Bütün canlılar hücrelerin biraraya gelmesiyle oluşmuştur. Tek bir hücreden meydana gelen amip, terliksi hayvan ve milyarlarca hücreden meydana gelen insan. Canlılığın en büyük özelliklerinden birisi hücresel yapıya sahip olmalarıdır.

Her türlü özelliğimizin oluşmasını sağlayan kromozomlar hücrede bulunur. Kromozomlar, prokaryot (ilkel çekirdekli) canlılarda stoplazma içerisine dağılmış olarak bulunurken, ökaryot (gerçek çekirdekli) canlılarda çift kat zarla çevrili çekirdek organelinin içerisindedir. Kromozomlar sayesinde ana-babadaki özellikler, genç hücrelere ve tabii ki yavrularına geçer.

Anorganik ve organik evrim süreci dışında hiçbir hücre, durduk yerde ortaya çıkmaz. Ancak varolan hücrelerin mitoz veya mayoz bölünme geçirmesiyle oluşur. Mitoz bölünme, bir hücreden aynı özellikleri taşıyan iki yavru hücrenin meydana gelmesidir. Büyüme ve gelişme sırasında vücut hücrelerimiz bolca mitoz bölünme geçirerek çoğalırlar.

Mayoz bölünme ise, bir hücreden dört yavru hücrenin meydana gelmesidir. Üreme hücrelerinde görülen bir bölünme şeklidir. Canlıların çeşitlenmesine ve farklı özellikler kazanmasına olanak sağlar.

Hücrenin Bölümleri
6.Sınıf Fen Dersleri [1.Ünite Canlılarda Üreme,Büyüme ve Gelişme Hucrenin-bolumleri_

Hücre Zarı

Singer-Nicholson adlı iki bilim adamı tarafından ortaya atılan "Akıcı-Mozaik Zar Modeli" ile açıklanır. Bu modele göre hücre zarı, tek katlı lipid tabakasından meydana gelmiş, karbonhidrat ve protein molekülleri lipid tabakasına gömülü durumdadır. Lipid tabakası sürekli hareket halindedir.


Stoplazma

Hücre zarı ile çekirdek arasını dolduran canlı sıvıdır. Büyük bir kısmı sudur. Içerisinde organel denilen çeşitli görevleri üstlenmiş ve özelleşmiş yapılar bulunmaktadır.



Endoplazmik Retikulum


Çekirdek zarı ile stoplazma ya da hücre zarı arasında uzanan iletimle görevli kanal ve borucuklar sistemidir.


Golgi Aygıtı

Hücrenin bazalında bulunan iç içe geçmiş tabak görünümünde zar sistemidir. Yağ sentezi ve lizozomların paketlenmesinde görevlidir.


Lizozom

Tek katlı zarla çevrili, içerisinde sindirim enzimleri bulunduran organeldir.


Mitokondri

Hücrenin enerji santralidir. Oksijenli solunumun gerçekleştiği yerdir.


Kloroplast

Sadece bitki hücrelerinde bulunan bu organel, fotosentezin yani besin üretiminin gerçekleştiği yerdir.


Sentrozom

Bu organel sadece hayvan hücrelerinde bulunur ve bölünme esnasında kromozomların kutuplara taşınması görevini üstlenmiştir.


Hücre Çekirdeği

Hücrenin en önemli organeli ve yöneticisi konumundadır. Dış tarafı çift kat zarla çevrili, içerisi ise karyoplazma denilen sıvı madde ile doludur. Ayrıca kromozomlar ve çekirdekçik de burada bulunur.


İnsanlarda Üreme Büyüme ve Gelişme

İnsanlar ıkının devamını getirebilmek için üreme dediğimiz işlemi yerine getirmesi gerekir.Bu üreme işlemini tek insanlar değil bütün canlılar uygular.İnsanlarda üreme için erkek ve dişi kısmının olması gerekir.Biz önce erkeklerin üreme organını söyliyelim.
6.Sınıf Fen Dersleri [1.Ünite Canlılarda Üreme,Büyüme ve Gelişme Sperm
Erkek Üreme Organı Spermdir.Sperm baş gövde ve kuyruk kısmından oluşur.Baş kısmı sperm,n ana bölmüdür gövde ise spermin orta bölümüdür kuyruk ise en alt bölümü olur ve baş ile gövdeyi taşır.Normalde Erkek Üreme Organı Penis testis sperm kanalından oluşur birde onları görelim.
6.Sınıf Fen Dersleri [1.Ünite Canlılarda Üreme,Büyüme ve Gelişme Saaaa_10
Şimdi erkek üreme organlarının işlevlerini söyleyelim.
Testis:Her erkekde 2 tane bulunur bunlar vücut dışında bulunurlar ve içerisinde sperm üretilir
Salgı Bezleri:Spermlere penisten daha kolay çıkması ve daha rahat hareket etmesi için kaygan bir sıvı bular yani enjekte eder.
Sperm Kanalları:Bildiğimiz üzere spermler testislerde üretilir ve bunların dışarı atılması içinde penislere geçmesi gerekir.Penislere geçmesinide bu kanallar sağlıyordur.
Penis:Sperm kanallarından gelen spermleri dışarı çıkartı ve idrar yoluda buradan sağlanır.


Şimdi gelelim dişilerin üreme sistemlerine.
Dişilerde sperm yerine yumurta bulunur.Bu yumurta dediğimiz madde büyüktür ve hareketsizdir.
Bu yumurta sadece dişi üreme organının bir kısmıdır asılı vajine kannalrdan felan oluşur aynı görsellerdeki gibi:
6.Sınıf Fen Dersleri [1.Ünite Canlılarda Üreme,Büyüme ve Gelişme Saaaa210
Resimdede gördüğümüz üzere dişi üreme sistemi 4 bölümder oluşur.
Yumurtalık:Dişi bireyde 2 tane yumurta bulunur ve burada yumurta üretilir.Yumurta ya ise sperm aktarılarak zigot oluşturulur.
Yumurta Kanalı:Yumurtalıklarda üretilen yumurtanın döl yatağına ulaşmasını sağlayan kanaldır. Döllenme burada gerçekleşir.
Döl Yatağı: Zigotun Yerleştiği büyüyüp ve geliştiği yer burasıdır.
Vajina:Döl yatağı ile dış ortam arasındaki bağlantıyı sağlayan esnek yapıdır.Burada spermler aktarılır.

İnsanların üremelerindan bahsettik gelelim insanlarda büyüme ve gelişme konusuna

Dünyaya geldiğinde yaklaşık üç - üç buçuk kg olan bebek, bir yaşına gelince yaklaşık
10 kg olur. Doğduğunda boyu ortalama 50 cm olan bebek bir yaşına geldiğinde 75 cm’ye
ulaşır. Değişen sadece bebeğin boyu ve kütlesi midir? Şu an kolaylıkla yapabildiklerimizi
doğduğumuzda neden yapamıyorduk? Büyük anne ve büyük babalarımız da bizim
yapabildiklerimizin çoğunu artık yapamıyorlar. insan, yaşamı boyunca belirli geli?im
dönemlerinden geçer. Bu dönemler; bebeklik, çocukluk, ergenlik, yetişkinlik, yaşlılık
olarak adlandırılır.
Anne karnından başlayıp ergenliğin sonuna kadar insanlarda görülen boy ve kütle
artışı büyüme olarak tanımlanır. insanların büyümesi onların her davranışı yapabileceği
anlamına gelmez. Örneğin, üç aylık bir çocuk kendi kendine yemek yiyemez çünkü o henüz
bunun için bedensel olarak yeteri kadar olgunlaşmamıştır. Bunun için çocuğun el ve kol
kaslarının belirli bir olgunluğa eri?mesi gerekir. Vücudumuzdaki yapı ve organların belirli
işlevleri yapabilecek duruma gelmesine olgunlaşma denir. Bir davranışın yapılabilmesi
için büyüme ve olgunla?ma yanında o davranışın öğrenilmesi de gerekir. Büyüme,
olgunlaşma ve öğrenme insanların geliimesini sağlar.

Hayvanlarda Üreme Büyüme ve Gelişme

HAYVANLARDA ÜREME, BÜYÜME VE GELİŞME
Doğada yaşayan canlıların doğması,büyümesi,gelişmesi,üremesi ve ölmesi olaylarının akışına HAYAT DÖNGÜSÜ denir.
Büyüme ve gelişme tüm canlılar için ortak özelliktir.Bu nedenle hayvanlarda tıpkı insanlar gibi doğar ,büyür,gelişir ,ürer ve ölürler .Yani onlarında bir hayat döngüleri vardır.Onlarda da üreme döllenme ile başlar.
YUMURTA +SPERM---->DÖLLENME ---->ZİGOT---->EMBRİYO---->FETÜS---->YENİ BİR CANLI şeklindedir.
Hayvanlarda iç ve dış olmak üzere iki tür döllenme vardır.
DIŞ DÖLLENME;
---->Yumurta ve spermin döllenmesi vücut dışında gerçekleşir.
---->Sadece suda yaşayan canlılarda görülür.
---->Döllenme şansının yüksek olması için çok sayıda yumurta ve sperm ortama bırakılır.
---->Döllenme dış ortamda olduğu için embriyo gelişimi dışarıdadır.
---->Yavru bakımı yoktur.
Balıklarda ve kurbağalarda görülür
İÇ DÖLLENME;
---->Yumurta ve spermin birleşmesi dişi vücudunda olur.
---->Karada yaşayan canlılar ve suda yaşayan bazı canlılarda görülür.
---->Dişide oluşan yumurta sayısı az buna karşılık sperm sayısı fazladır.
---->Döllenmiş yumurtanın gelişimi .daha önce verildiği gibidir.
---->Yavru bakımı vardır.
Kuşlarda ,sürüngenlerde ve memeli hayvanlarda görülür.
Hayvanlarda oluşan yeni canlının büyüyüp gelişmesi için uygun ortamın sağlanması gerekir.Bu anlamda hayvanlar da gelişme İÇ ve DIŞ olmak üzere iki çeşittir.
Bazı hayvanlarda döllenme canlının içindeyken yavrunun gelişimi dışarıda olabilir.ör: kuşlar
Kuşlar ,yavru gelişiminin gerçekleşmesi için kuluçkaya yatarak ona uygun bir sıcaklık sağlarlar.Bu durum bazı sürüngenlerde de görülür.Kuş yumurtasında görülen kabuk ,kurbağa ve balık yumurtasında yoktur.
İÇ GELİŞME de ise yavru gelişimi dişi vücudunda gerçekleşir.Yavru anne tarafından beslenir.Atıklar anne aralığı ile dışarı atılır.Memelileri bu tür hayvanlara örnek olarak verebiliriz.
Yavru bakımı memelilerde ve kuşlarda görülür.Sürüngen,balık ve kurbağalarda görülmez.
BAŞKALAŞIM;
Bazı canlılar dünyaya geldiklerinde ana canlıya benzemezler.Gelişim dönemlerinden geçerek ana canlıya benzerler,bu olaya BAŞKALAŞIM denir.Kurbağa ,kelebek,böcekler,çekirge başkalaşım geçiren hayvanlara örnektir.Bu hayvanlar belli bir süreçten sonra ana canlıya benzeyerek hayat döngülerine devam ederler.

Çiçekli Bitkilerde Üreme

6.Sınıf Fen Dersleri [1.Ünite Canlılarda Üreme,Büyüme ve Gelişme Cicek_13012008151307

ÇİÇEK VE YAPISI
Çiçek, tohumlar vasıtasıyla yeni bireylerin oluşmasını ve bitkinin devamını sağlar.
Tam bir çiçekte; çiçek sapı, çiçek tablası, çanak yaprak, taç yaprak, erkek ve dişi organlar vardır. Çiçek sapı çiçeği dala bağlar, çanak yaprak, taç yaprak, erkek ve dişi organlar dıştan içe doğru sırayla dört halka şeklinde çiçek tablası üzerine dizilirler.
Çanak yaprak: Genelde yeşil renklidir. Çiçeğin en dış kısmını oluşturur.Çiçek tomurcuk halindeyken çiçeği korur.
Taç yaprak: Çiçeğin renkli ve kokulu kısmıdır. Tozlaşmada böcekleri çekerek bitkinin çoğalmasında önemli rol oynar.
Erkek organ: İpçik denilen bir sap ile başçık denilen şişkin bir kısımdan meydana gelmiştir. Başçıkta, içinde erkek üreme hücreleri (polen) bulunan çiçek tozu keseleri bulunur. Polenler olgunlaşınca keseler çatlar ve polenler etrafa yayılır.
Dişi organ: Yumurtalık, dişicik borusu ve tepecik olmak üzere üç kısımdan oluşur. Yumurtalıkta çok sayıda dişi üreme hücresi (yumurta) bulunur. Dişicik borusu, tepeciği yumurtalığa bağlayan dar kısımdır. Tepecikte çiçek tozlarının yapışmasını sağlayan yapışkan bir sıvı bulunur.
TOZLAŞMA

Bitkide çiçeğin görevi tozlaşma yoluyla bitkinin çoğalmasını sağlamaktır. Bir çiçeğin erkek organından serbest kalan polenlerin diğer çiçeğin dişi organının tepeciğine ulaşması ve burada yeni bitki tohumlarının oluşması olayıdır. Tozlaşma olayında etkili faktörler şunlardır:
1.Rüzgar: Polenlerin taşınması rüzgarla sağlanır. Kullanışlı ve sık görülen bir tozlaşma çeşidi değildir.
2.Böcekler: Polenlerin arılar, sinekler ve benzer böcekler tarafından taşınması. Yaygın olan tozlaşma şeklidir. Çiçeğin güzel kokusu, güzel ve parlak görünümü ve salgıladığı şekerli maddeler böceklerin dikkatini çeker. Çiçeğin üzerine gelen böceklerin ayaklarına yapışan polenler böceğin diğer çiçeklere konmasıyla oralara taşınmış olurlar.
3.Kendi kendine tozlaşma: Aynı çiçeğin erkek organındaki polenlerin dişi organına ulaşması sonucu meydana gelen tozlaşma şeklidir.
Çiçekte döllenme sonucunda tohum oluşur ve bu tohumun etrafının yumurtalıkla çevrilmesi sonucu meyve oluşur. Tohumun toprakta çimlenmesiyle yeni bitkiler oluşmuş olur.
ÇİMLENME

Tohum içinde embriyo ve besin maddesi bulunan yapıdır. Tohumdan bitki kökünün, gövdesinin ve yaprak ve çiçeklerin oluşmasına çimlenme denir.
Tohum çimlenirken gerekli besini çeneklerden alır. Tohumun çimlenebilmesi için uygun sıcaklık ve hava gerekir.
Çimlenme esnasında tohumun yapısındaki besin kullanılır ve böylece yeni bir bitki oluşur.

MEYVE

Meyve sadece, çiçekli bitkilere özgü bir üründür. Çiçek tozunun yumurtalığa erişerek yumurtayı aşılamasıyla birlikte hücresel çoğalma başlar. Yumurtalık yavaş yavaş şişer ve sonunda meyve halini alır. Tüm meyveleri beslemekte olan özsu meyveye de erişir. Özsu, olmakta olan meyveyi besler ve renklendirir. Meyveyi tatlılaştıran da özsudur.
Meyveleri oluşumuna göre gruplandırırız.
Meyve sadece dişi organın yumurtalık dokuları tarafından meydana getirilirse bunlara gerçek meyve denir. Örneğin; şeftali, kayısı, üzüm.
Yumurtalıkla birlikte çiçek tablası, taç ve çenek yapraklar beraberce gelişerek meyve oluşturuluyorsa bunlara yalancı meyve denir. Örneğin; Çilek, elma, armut.
Dir tane dişi organdan meydana gelen meyvelere basit meyve denir. Örneğin; Kiraz, erik, elma.
Birkaç tane dişi organdan meydana gelen meyvelere ise bileşik meyve denir. Örneğin; Ahududu, böğürtlen.
Ceviz, fındık, kestane gibi bitkilerin meyveleri zamanla sertleşip kurur. Tohumları yenilen bu meyvelere kuru meyve denir.

Tohumdan Fidana

6.Sınıf Fen Dersleri [1.Ünite Canlılarda Üreme,Büyüme ve Gelişme 8571%20averrhoha
Bitkilerde tohum ve meyvenin oluşabilmesi için tozlaşma ve döllenme olaylarının gerçekleşmesi gerekir.

1- Tohum :
Dişi organın yumurtalığında bulunan, embriyo, çenek (besin deposu=endosperm) ve koruyucu kabuktan oluşan ve çimlenerek yeni bir bitkiyi meydana getiren yapıya tohum denir.
Tozlaşma ve döllenme olayları sonucunda dişi organın yumurtalığındaki tohum taslağında zigot oluşur. Oluşan zigot sürekli bölünerek gelişir ve embriyo denilen bitki taslağını oluşturur. Embriyo oluştuktan sonra etrafında koruyucu kabuk oluşur ve kabuğun içinde besin depo edilir.
Bitkilerde oluşan tohumların sayısı, şekli ve büyüklüğü farklı olabilir. Bunun nedeni bitkilerin bulundukları ortama, çevre şartlarına uyum sağlama şanslarını arttırmak ve nesillerinin devam etmesini sağlamaktır.

a) Tohumun Özellikleri :
1- Canlıdır.
2- Az miktarda su bulundurur.
3- İçinde embriyo olduğu için bitkinin bütün özelliklerini taşır.
4- Uygun şartlarda çimlenebilir.
5- Çimleninceye kadar besin üretemez yani fotosentez yapamaz.
6- Çimleninceye kadar çeneklerdeki besinlerle beslenir.

b) Tohumun Kısımları :

1- Embriyo :
Bitkinin kök, gövde, yaprak gibi kısımlarının oluşmasını sağlayan bitki taslağıdır.

2- Çenek (Besin Deposu = Endosperm = Besi Doku) :
Koruyucu kabuğun içinde, embriyonun etrafında, embriyonun besin ihtiyacını karşılayabilmesi için besin depo edilen kısımdır. Tohum çimleninceye yani bitki fotosentez yapıncaya kadar embriyo besin ihtiyacını çeneklerden karşılar.
Besi doku hücrelerinde bitkinin türüne göre karbonhidrat, protein ve yağ gibi besin maddeleri depolanır.

3- Koruyucu Kabuk :
Embriyonun etrafında bulunan ve embriyoyu dış etkilere karşı koruyan yapıdır.

c) Tohumun Çimlenmesi :
Tohumdaki embriyonun uygun şartlarda bitkinin kök, gövde ve yaprak gibi kısımlarını oluşturmaya başlamasına çimlenme denir. Çimlenmenin gerçekleşebilmesi için su (nem), sıcaklık ve oksijenin yeterli miktarda olması gerekir.
Su, sıcaklık ve oksijen yeterli miktarda ise (embriyo gelişerek) tohumun koruyucu kabuğu çatlar ve çimlenme başlar. Çimlenme sırasında tohumdaki embriyo sürekli büyür ve gelişir. Embriyo gelişirken ihtiyacı olan besini etrafındaki çeneklerden karşılar.
Tohumun çimlenebilmesi için sıcaklığın yeteri miktarda olması gerekir. Düşük veya yüksek sıcaklıklarda çimlenme süresi çok uzar, çimlenme yavaşlar. Çok yüksek veya çok düşük sıcaklıklarda (0 0C – 35 0C nin dışında) ise çimlenme gerçekleşmez. Çimlenmenin gerçekleşebilmesi için sıcaklık 18 – 25 0C civarında olmalıdır. Bu nedenle ekim için en uygun mevsim ilkbahardır.
Tohumun çimlenebilmesi için suyun yeterli miktarda olması gerekir. Fazla veya az suda çimlenme gerçekleşmez veya yavaş gerçekleşir. Tohumun çimlenmesi için gerekli olan su çimlenme sonucu oluşan bitkinin büyümesi için de gereklidir.
Çimlenme tamamlanınca bitkinin kök, gövde ve yaprakları oluşur.
Tohum çimleninceye kadar besin üretemez yani fotosentez yapamaz (yaprakları olmadığı için). Çimlenme sonucu bitkinin yaprakları oluştuğu için fotosentez yaparak kendi besinini kendisi üretir. (Fotosentez yaptığı andan itibaren çeneklerdeki besini kullanmayacağı için çenekler atılır).
Bitkinin fotosentez yapabilmesi için su, karbondioksit gazı, sıcaklık ve ışık enerjisine yani güneş ışığına ihtiyaç duyar. Bu nedenle bitkinin büyümesi için su, karbondioksit gazı, ışık, sıcaklık ve oksijen gazı (solunum yaparken) gereklidir.
Tohum çimlenirken fotosentez yapamadığı için toprağa, güneş ışığına ve karbondioksit gazına ihtiyaç duymaz. (Çimlenirken sadece solunum yaptığı için kuru ağırlığı azalır).

NOT : 1- Bitkilerin çimlenmesi ve büyümesi için gerekli olan şartlardan biri olan sıcaklık
seralarda kontrol altında tutulabilir. Bu nedenle mevsimlere özgü sebze ve meyveler mevsimi dışında da üretilebilir. Seralarda en düşük sıcaklık 100C, en yüksek sıcaklık 320C dir.
2- Bitkide çimlenme, büyüme ve gelişme için sıcaklık gereklidir.
3- Biber bitkisi için;
• Çimlenme sıcaklığı › 150C
• Büyüme sıcaklığı › 18 – 200C
• Olgun bitki sıcaklığı › 250C

d) Tohumun Etrafa Yayılması :
Çimlenme sonucu bitkilerin oluşmasını sağlayan tohumlar su, rüzgâr, insanlar, hayvanlar (tarafından yenilerek veya hayvanlara yapışarak) ve meyveler sayesinde etrafa yayılarak uygun şartlarda çimlenirler ve yeni bir bitkiyi oluştururlar.
• Yenilen meyve çekirdeklerinin etrafa atılması.
• Bazı dikenli meyvelerin hayvanların tüyüne takılarak taşınması.
• Bataklık ve su bitkilerinde su yoluyla tohumun taşınması.
• Tohum ve meyve hayvanlar için besin kaynağıdır. Hayvanlar tarafından yenilen meyvelerin çekirdekleri veya tohumları dışkı yoluyla uzak bölgelere taşınarak onların etrafa yayılması sağlanır.

Örnek : • Akçaağaç tohumları helikopter pervanesi gibi dönerek düşer ve yayılır.
• Atkestanesinin yeşil renkli dikenli meyveleri içindeki tohumlar olgunlaşınca meyve düşer ve içindeki tohum yayılmış olur.
• Karahindiba bitkisinin tohumları rüzgârla etrafa yayılır.
• Böğürtlen kuşlar tarafından yenir ve tohumları kuşların dışkıları ile etrafa yayılır.
2- Meyve :
Döllenme sonucu dişi organın yumurtalığının büyüyerek etlenip sulanmasıyla oluşan yapıya meyve denir. Tohum, meyvenin içinde bulunur.

a) Meyve Çeşitleri :

1- Basit Meyve : Bir yumurtalığın etlenip sulanmasıyla oluşan meyvedir.
Örnek : Erik, kaysı, elma, armut, ayva.
2- Bileşik Meyve : Bir çok yumurtalığın etlenip gelişmesi ve bir araya
gelmesiyle oluşan meyvedir.
Örnek : Dut, böğürtlen, ahu dudu, çilek, mısır, nar, portakal.
3- Gerçek Meyve : Sadece yumurtalığın gelişmesiyle oluşan meyvedir.
Örnek : Kaysı, erik, kiraz, şeftali, çilek, böğürtlen.
4- Yalancı Meyve : Meyve oluşumuna yumurtalıkla birlikte taç yaprak
çanak yaprak ve çiçek sapı da katılıyorsa böyle meyvelere yalancı meyve denir.
Örnek : Elma, armut, ayva.
5- Kuru Meyve : Yapısında su miktarı az olan meyvedir.
Örnek : Ceviz, fındık, arpa, buğday, ayçiçeği.

Günlük hayatta sebze olarak bilinen bazı meyveler de bulunmaktadır. Domates, salatalık, biber, patlıcan gibi.
Bazı meyvelerin tohumları yenebilir ve bu tohumlar besin kaynağı olarak kullanılabilir. Kaysı, ceviz, fındık, arpa, buğday, ayçiçeği, mısır gibi meyvelerin tohumları yenebilir ve besin kaynağı olarak kullanılabilir.

Tohum

NOT : 1- Bitkilerden elde edilen ürünler teknolojik gelişmelere bağlı olarak artmakta ve
çeşitlenmektedir.
• Fabrikalarda mısırdan un, yağ, konserve üretilmesi.
• Fabrikalarda domatesten salça, ketçap üretilmesi.
• Zeytinden yağ, ezme üretilmesi.
• Cevizden boya yapılması.
• Yüksük otu bitkisinden kalp ilacı yapılması.

3- Çiçekli Bitkilerde Hayat Döngüsü :
Bitkilerde insanlar ve hayvanlar gibi hayat döngüsü içindedir.
Çiçekli bitkilerde tozlaşma ile başlayıp döllenme, tohum oluşumu, meyve oluşumu, çimlenme, genç bitki oluşumu, büyüme, gelişme ve olgun bitkinin oluşması ile son bulan süreye hayat döngüsü denir.
Çiçekli bitkilerde hayat döngüsü tozlaşma ile başlar.

ÖRNEKLER :

1- Kış sonu toprağa ekilen domates tohumu baharda çimlenme sonucu filizlenir ve genç bitkiyi oluşturur. Bir süre sonra bitki çiçek açar, çiçek olgunlaşır ve sarı renkli bu çiçek döllenmeye hazır hale gelir. Polenlerin tozlaşma sayesinde dişi organa taşınmasıyla döllenme gerçekleşir ve zigot oluşur. Oluşan zigot gelişerek embriyoyu oluşturur. Oluşan embriyonun etrafında besin depo edilir ve koruyucu kabuk oluşur. Bu sayede tohum (domates çekirdeği) oluşur. Tohumun oluşmasından sonra domates çiçeğinin yaprakları dökülür ve dişi organın yumurtalığı gelişerek meyveyi oluşturur. Yeşil renkli olan küçük domatesler gelişimini tamamlayarak büyür. Büyüyen yeşil renkli domates bu andan itibaren olgunlaşarak kırmızı renkli olur.

2- Bezelye bitkisinde tozlaşma ve döllenme sonucunda tohum ve meyve oluşur. Bezelye bitkisinde tohum toprağa düşer ve uygun şartlarda çimlenir. Çimlenen bezelye bitkisinin önce kökü oluşur. Ardından bitkinin gövde ve yaprakları oluşur. Kök, gövde ve yaprakları oluşan bezelye bitkisinin çiçeği oluşur ve olgunlaşan bezelye bitkisi tekrar tozlaşma yaparak döllenir ve döllenme sonucu tohum ve ardından meyve oluşur.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
https://kr0waz.yetkin-forum.com
yasinnur
Üye
Üye
yasinnur


Erkek
Mesaj Sayısı : 1
Reputation : 4
Doğum tarihi : 02/03/80
Kayıt tarihi : 31/10/10
Yaş : 44

6.Sınıf Fen Dersleri [1.Ünite Canlılarda Üreme,Büyüme ve Gelişme Empty
MesajKonu: Geri: 6.Sınıf Fen Dersleri [1.Ünite Canlılarda Üreme,Büyüme ve Gelişme   6.Sınıf Fen Dersleri [1.Ünite Canlılarda Üreme,Büyüme ve Gelişme EmptyPaz Ekim 31, 2010 1:17 am

teşekkürler
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
-OquzHan-
Admin
Admin
-OquzHan-


Erkek
Mesaj Sayısı : 120
Reputation : 3
Doğum tarihi : 04/02/99
Kayıt tarihi : 29/09/10
Yaş : 25
Nerden : Adanaaa

Cüzdan
Altın Altın: 5000
Para Para: 6291

6.Sınıf Fen Dersleri [1.Ünite Canlılarda Üreme,Büyüme ve Gelişme Empty
MesajKonu: Geri: 6.Sınıf Fen Dersleri [1.Ünite Canlılarda Üreme,Büyüme ve Gelişme   6.Sınıf Fen Dersleri [1.Ünite Canlılarda Üreme,Büyüme ve Gelişme EmptySalı Kas. 02, 2010 10:07 pm

yasinnur demiş ki:
teşekkürler

ne kelime.. Ayreten imza bölümünüzü yanlış tarafa yorumlar kısmına eklemişiniz hata giderilmiştir.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
https://kr0waz.yetkin-forum.com
 
6.Sınıf Fen Dersleri [1.Ünite Canlılarda Üreme,Büyüme ve Gelişme
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası
 Similar topics
-
» 6. Sınıf Bir Fen Ödevi
» Web Tasarım Başlangıç Dersleri
» Visual Basic Dersleri 3
» Visual Basic Dersleri 2
» Visual Basic Dersleri 1

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
 :: Eğitim ve Dersler :: Dersler :: Orta Okul Dersleri-
Buraya geçin: